Julkalender - lucka 7

7. Berätta om ett av dina favoritfotografier.

Bildkälla
 Ilkka Halso, Kitkajoki 2004

Åååh, den här luckan har jag längtat att få dela med mig av till er! Ilkka Halsos lidelsefullt vackra landskap från 2004. Okej, tekniskt sett är det här ju inte enbart ett fotografi, men det struntar jag i. Jag såg bilden för första gången på konstmuseet Kiasma när den ställdes ut där 2006. Jag blev genast fascinerad av bilden, illusionen och visionen.

Det är något av ett skräckscenario
, samtidigt så vackert och fridfullt. Spåren som människan har satt i naturen syns så tydligt. Landskapet är inhägnat, men på samma gång också skyddat. Tänk om ozonlagret försvunnit och man har varit tvungen att bygga upp ett nytt skyddslager? Eller var det för sent? Taket är ju halvfärdigt. Tankar går till Tjernolebys tomma betonghus och övergivna militärstäder i öststaterna. Bilden representerar också vårt storhetsvansinne och evinnerliga tro på tekniken. Allt ska kontrolleras, ägas och struktureras, till och med landskapet. Den visar hur vi tenderar att gå för långt. Med ödesdigra följder.

Halso säger själv om bildserien: 
I visualize shelters, massive buildings where big ecosystems could be stored as
they are found today, in the present. These massive buildings protect forests,
lakes and rivers from pollution and, more importantly, they protect nature from
the actions of man himself.

Här är en annan av mina favoriter av samma konstnär.


Kommentarer