Julkalender - lucka 19

19. Berätta om en vän som bor långt bort

Eftersom jag är hemma från och uppvuxen i Södra Finland har jag en hel del vänner som kan klassas som att bo långt borta. T.ex. här omnämnda. Och eftersom jag har lite svårt att följa anvisningar så tänkte jag berätta om ett kompisgäng - istället för bara en vän - som jag bekantade mig med i högstadiet.

Det började med ett skribaläger. Eller var det fighten om sittplatserna vid fönstret i finskasalen som kom först? Det spelar ingen roll, vänner blev vi, trots dispyten om sittplats. Det var somrar i Ekenäs, Popkalas, hemmafester, utsikten över böljande ängar från balkongen, stugliv vid Fiskträsk, egenkomponerade sånger (där hade jag nog ingen andel, jag sjöng bara glatt med), kloka tankar, spänningsmomenten vid den lokala krogens entré, gitarrspel och vackra stämmor, dansa, dansa, (bh)dansa. Det var då.

Idag är de fortfarande en del av allt det där. Bara i lite förändrad form. Platserna har ändrats, situationerna bytts ut, några har gått, andra har kommit till på vägen. Men samma livsglädje och jordnärhet hämtar jag från den gemenskapen.

Kommentarer