Julkalender - lucka 18

18. Berätta om en plats du absolut vill besöka innan du dör

Historienörden i mig säger spontant Kinamuren. Fy fasiken en så häftig plats! Historiens vingslag känns och den makalösa mänskliga ansträngningen som gjorts är omvälvande. Jag är alldeles fascinerad av platser där de historiska skikten är så konkreta och urgamla, såsom på Kinamuren. Tanken på att någon gått där jag just nu går för 5000 år sedan är svindlande och gör mig upprymd. Det finns så mycket att utforska, så mycket att lära och med tanke på hur mycket vi har bakom oss, hur mycket har vi då inte framför oss (förhoppningsvis).

Livsnjutaren i mig säger att jag en gång i mitt liv ska ligga på en vit, ensam sandstrand, med palmer vajande, turkosa vågor, en älskade brevid mig och inte bråttomt någonstans.

Kommentarer