Julkalender - lucka 16

16. Berätta om hur du var när du var liten

Jag var rätt så blyg i skolan, men duktig och snäll. Jag minns hur jag skämdes när jag en gång fick ta om en diktamen för att jag hade gjort några slarvfel och inte klarat av att stava ordet zigenare. Nu måste jag faktiskt googla för att säkert få det rätt, heh.

Vi gick på långa upptäcktsfärder i skogen med min syster och vi byggde otaliga kojor. Upptäcktsfärder var så spännande och bland det roligaste som fanns! Ibland packade jag min lilla skinnpåse med en Tupla och en mandarin och gick ut i skogen och lekte Ronja Rövardotter. Skogen, gården och ängarna var förövrigt de bästa lekplatserna.

Jag hade ett hetsigt temperament och slängde i dörren så hårt jag kunde när jag blev arg. Ibland måste jag öppna dörren på nytt och slänga fast den en gång till om den första slaget inte var tillräckligt effektfullt. En gång, före skolåldern, blev jag så arg att jag skulle rymma iväg hemifrån. I min lilla duk fastknuten på en pinne packade jag min finaste leksakshäst. Den var skimmrande vit med en färggrann man. Jag tyckte om hästar, tills jag senare upptäckte att jag var lite rädd för dem.

Jag tyckte om att vara med och göra olika sysslor. Ville också klara av att göra saker själv. Jag lyssnade och följde med vad de vuxna sa. Jag gillade också godis väldigt mycket och kunde inte fatta hur min syster fortfarande i oktober kunde ha kvar en påskhare av choklad. Mitt påskgodis var slut redan veckan efter påsk.

Kommentarer