Julkalender - lucka 15

15. Berätta om en av dina favoritböcker

Easy peasy, Harry Potter böckerna! Jag är smått begeistrad över den värld Rowling har byggt upp.  Så mycket thinking-out-of-the-box, så mycket knasigheter och humor, så mycket mörker och sorg. Huvudkaraktärerna är inte heller alltigenom goda, de har också sina brister och fel, och de onda är inte bottenlöst svarta själar, vilket gör dem humana och intressantare.

Det här kommer att låta helknasigt, men jag tycker att hela konceptet med att betrakta övernaturliga saker som en naturlig del av livet är bra för barn och unga att läsa om. Hur självklart är det inte i Hogwartsvärlden att spöken lomar runt i korridorerna, att det finns skogsväsen, jättar och korsningar mellan människa och djur som inte är som vi. Visst, Ronja Rövardotter, Mio min Mio & co. är också guld värda och har många viktiga berättelser att berätta och, visst, många andra fantasyböcker utmanar också verklighetens gränser. Det jag gillar med HP-världen är att det inte känns som händelserna äger rum i en galaxy far, far away. Jag menar inte att barn (och vuxna) automatiskt ska börja tro på näcken, skogsvättar och tomten - de är folklorens väsen som använts för att förklara världen - efter att ha läst Harry Potter böckerna. Jag menar att, eh,  tja, jag har svårt att formulera det, men att man inte blir främmande för sånt som man inte kan se med blotta ögat eller kan förklara med den vänstra hjärnhalvan. Nåja, hur som haver, bra skriva böcker i vilket fall som helst - både språkligt och dramaturgiskt.

Barn- och ungdomsböcker tycks vara min melodi, en annan bokfavorit är Michael Endes Momo och kampen om tiden.

Kommentarer

Hanna sa…
På nåt sätt är jag ju inte överraskad av att vi också har HP gemensamt! Jag var riktigt anti-Harry Potter ännu år 2000 innan jag hade läst dem, men några kapitel in i första boken var jag fast. Som tur är så är Tommy det också och vi har rusat efter de nya böckerna då de har släppts. Vi läser dem om och om igen, eller lyssnar på ljudböcker på engelska eller svenska. När vi reste i Skottland ville vi passa på att se så många HP ställen som möjligt också. Men jo, det är fantastiska böcker, och jag älskar överhuvudtaget böcker där man får flytta in i en helt ny värld. Eskapism kanske, men sånt behövs också.
Voi härliga tider, nu måst jag ju till Skottland! Hade inte tänkt på att man kan bonga sånt IRL. Åh, intressant, ljudböcker. Så länge narratorrösten är tolererbar. Jaa, man behöver nog drömma sig bort i böckernas värld nu som då.
Hanna sa…
Engelska böckerna läses upp av Stephen Fry!
Ååh, Stephen Fry! Perfekt.