Dagens dryckestips

Igår gick jag och min stödpersonsbehövande på kaffe till Sweet Wasas nyöppnade lokal i Vasa centrum. Egentligen drack ingendera av oss kaffe, utan jag avnjöt en morotsmuffin och fantastiskt god istedryck, Pour Te:. Rekommenderar! Sweet Wasa använder vanligtvis inte några tillsatsämnen så det var passande att isteet är ekologiskt, men också Fair Trade.

Firman som tillverkar Pour Te: verkar vara finländsk, men jag är inte säker. Det är ju alltid bra att stöda inhemska småproducenter. Isteet innehåller cirka 5% socker. En läsk innehåller där kring 10g socker på 100g.

Ett annat dryckestips som är både billigare och hälsosammare är att dricka vatten. Vatten hjälper kroppen att rensa ut slaggprodukter och behövs för att optimera näringstillförseln samt hålla alla organ i skick. Om vi dricker för lite vätska varje dag försätts kroppen successivt på en konstant uttorkad nivå, vilket vissa menar att kan vara grunden till många sjukdomar.

Jag berättar det här som en lite påminnelse till mig själv också. För inte så länge sedan vaknade jag upp en lördagsmorgon och kände mig nästan bakfull med huvudvärk, torr mun och lätt illamående. Det kan ju tyckas att det inte var så underligt med tanke på tidpunkten, men faktum var att jag inte druckit någonting dagen innan. Just det, jag hade faktiskt inte druckit tillräckligt vatten under hela veckan. Jag bälgde i mig vatten under dagen och till kvällen började huvudvärken och det stundvisa illamåendet gå om.

Så att sånt idag. Vad dricker ni helst?

Kommentarer

Johanna sa…
Jag märker också genast om jag inte har druckit tillräckligt med vatten! Huvudvärk och yrsel etc. Dricker tyvärr oftast både te och kaffe på morgonen vilket inte alls är bra, men försöker komma ihåg att börja med vatten då också (i samband med fiskleveroljekapslarna :)).
Uuh, fiskleveroljekapslar har jag också börjat med nu. Hittills helt okej, men jag fara för att känna smaken nån dag :P