Supertisdagen

Vanligtvis går jag ju på yoga och sen på navigationskurs på tisdagar. Nu har jag varit tvungen att rucka om schemat lite grann för att gå på en kurs för stödpersoner som Seinäjoen seudun kehitysvammaisten tuki ry ordnar (på svenska) i samarbete med FDUV.

Kommer ni ihåg att jag skrev om Fyra Betydelsefulla Timmar tidigare? Nå, jag vill alltså bli en stödperson eller vän till en person med funktionshinder. Jag har redan träffat en stödbehövande person och vi kommer förhoppningsvis att träffas ett par gånger i månaden för en timme eller två. Vi kommer att göra helt vanliga saker såsom att gå på stan och cafe, bio eller promenad. Roliga saker och varken jobbigt eller "tidskrävande"! Jag tror att inte bara den stödbehövande kommer att få nåt ut av det. Man kan ta kontakt med FDUV om man är intresserad av att bli stödperson här i Österbotten.

Kommentarer

Linnéa sa…
Vad fint. Tror att du kommer att få ut en massa av dessa träffar. Själv är jag inte stödperson men via jobbet kommer jag i kontakt med utvecklingsstörda ibland. Tycker att det är givande och dessutom blir jag ju tolerantare, resonerar jag, eftersom de är ju annorlunda än jag.
Sarah sa…
Låter som en god sak =)
Cat sa…
oh så fint! Jag bara måste yoga idag, hade en massa värk i käkarna och i nacken (slutarbetsstress tror jag) men nu känns det bra i kroppen, blev hungrig som en varg dock :)
Linnea: ja, nya perspektiv tror jag nog att man kommer att få.

Sarah: :)

Cat: Vad skönt att yogan hjälpte. Det är ett fantastiskt bra verktyg att hjäpla sig själv.
Christina sa…
Jag har också tänkt på det här med att bli stödperson. Eftersom jag började på med ytterligare en utbildning nu i höst så får stödpersonsengagemanget vänta ännu ett tag. Men visst är det ett fantastiskt sätt och som du säger så är det inte bara personen med funktionshinder som får något ut av det.
Christina, joo du har ju ganska fullt upp just nu. So tur kräver inte stödpersonsarbetet så mycket i tid, men i börjar krävs ju nog lite mer energi att sätta sig in i det och lära känna en ny person.