Plättar/biffar av squasch och potatis

Zucchiniplättar.
Squaschplättar/-biffar som smakar himmelriket! Dramaqueenish heavenly. Härligt fyllig smak av squasch och potatis. Tack för tipset Nanó och för blogginlägget med matinspiration! Kolla in det om ni vill ha mer vege matinspiration. Receptet på squaschplättarna finns här. Jag gjorde även en tzatziki, men kunde som vanligt inte riktigt följa receptet. Jag använde mig istället av turkisk yoghurt, riven squasch, salt, citronsaft, massor med vitlök, smala finhackade purjon första gången och när purjon tog slut andra gången så använde jag lite finhackad rödlök. Så gott! Så gott att jag lagade nya plättar följande dag.

Plättarna serverades första gången med lätt kokade bönor, sallad med rå blomkål och broccoli, inlagd vitlök, oliver samt tzatziki. Andra gången åt vi lätt ångkokad broccoli och brysselkål samt bönor, inlagd vitlök och tzatziki till plättarna.

Kommentarer

Linnéa sa…
Voj Slurp! Det ser faktiskt så tusans gott ut. Jag blir så snål.
Skulle definitivt kunna äta själv. Tyvärr skall mina rovdjur till ungar ha kött.
Hehe, rovdjur? Javisst, det var verkligen gott!
Nanó sa…
Jag provade laga samma plättar för några dagar sedan! Sjukt goda!
Ja, visst var de superbra!