Efter ekofrissabesöket

Igår var jag till den nya ekofrissan i Vasa. Jag tog bara en klippning för det är det jag behöver just nu och så ville jag scout out stället lite grann. Jag klipptes inte av den nyblivna ekofrissan utan av hennes kompanjon, hennes mamma, som även kunde berätta en del om ekofärgning och deras olika tilläggsservicarna såsom indisk huvudmassage. De var tyvärr inte så proffsiga i kundbemötandet, men kanske det kompenserades av en familjär och avslappnad stämning. De pratade om dittan och dattan sinemellan medan jag satt i stolen, vilket stundvis kändes lite konstigt. Men klippningen blev bra och det kostade 33 €.

Förresten, jag tvättar ju fortfarande mitt hår främst med ägg och ibland med bikarbonat och vinäger. Inga kemikalier eller svårnedbrytbara silikoner i vattnet av det. Bara ibland, t.ex. när jag är på resa eller bastukväll hos någon annan. Det funkar riktigt bra, förutom att jag ibland missar med mängden balsam, dvs. kokosolja som jag ibland använder, och håret blir för flottigt för snabbt. Jag tycker inte riktigt kokosolja är det mest optimala balsamet, så jag fortsätter att leta. Ägg rengör håret jättebra och man behöver inte vänja håret i flera dagar för att det ska funka.

Kommentarer

Lotta sa…
Jag höll på med Ekosoppis ekoschampoo och balsam ett bra tag, men håret kändes aldrig helt rent, det blev flottigt snabbt. Så nu har jag tyvärr återgått till konventionella flaskor igen... =/

En kvinna vill ju va fin i håret.

Tycker du har jättefint hår, och det är väl kanske därför det funkar bra med några ägg. Jag som har så långt och tjockt hår skulle få knäcka ganska många per tvätt...!
Juku det sku bli dyr shampoo med några paket ägg per vecka :/ Så joo, det gäller ju att hitta den lösning som passar ens eget hår bäst. Jag var inte heller rikigt nöjd med ekoshampo/-balsam, jag tyckte igen att mitt hår blev lite oregerligt och topparna blev torra. Jag är tyvärr väldigt obrydd i mitt hår så oftast orkar jag inte fixa det whatsoever.
Mia sa…
Matsoda i harbotten, vinager i resten. Kanns rent i dagarna tre! Har nu ocksa anvant matsoda som deodorant i nastan en manad, inte en enda dag med vatt eller svett under armarna!

Finns det inte en eko-frissa pa Skolhusgatan ocksa?
Aha, matsoda funkar även som deo. Det visste jag inte! Jasså, på Skolhusgatan u say. Jag måste forska i saken.