Banala flickdagen

Idag är det alltså internationella flickdagen. Tanken är alltså att uppmärksamma flickors särskilt utsatta situation. Ni kan väl knappast ha missat det eftersom Peppe redan skrivit om det och hon, liksom Apan satt i granen, funderar på varför kanelbullens dag får mer spaltutrymme och uppmärksamhet i media än flickdagen. Även  Johanna och Cat från Rules of Green skrivit om dagen med informativa inlägg om varför vi firar och hur det står till i världen med flickornas situation. Även ritstiftet Mikaela berör dagens tema.

Det är någonting som känns lite galet med denna dag. Jag vet inte vad det är, men jag hoppade inte upp och ner av iver när jag hörde om dagen. Det är något som inte riktigt sitter rätt. Vad är det? Jag spekulerar att speciella dagar som denna lider av en sorts inflation. Det hela känns lite banalt. Flickor är utsatta, lider och blir utnyttjade världen över. Vid närmare eftertanke är det ju inte banalt. Men ändå. Vi firar kanelbullens dag (4.10), bilfriadagen (22.9), mjölkens dag (1.6), djurens dag (4.10), ostkakans dag (14.11), Runebergsdagen (5.2), våffeldagen (25.3) och Hiroshimadagen (6.8). Högt och lågt, viktigt och oviktigt omvartannat. Är de så att alla dessa temadagar urvattnar de dagar som verkligen har substans? Det blir den ena speciella dagen efter den andra tills de viktiga budskapen flyter ihop med de banala.

Vad tycker ni om den internationella flickdagen? Behövs den? Funkar den?

Kommentarer

tanken är god, men jag tror det lite missar målet på något sätt. och som du skriver drunknar den lite i alla andra "speciella dagar".
Cat sa…
eftersom det är första dagen som den firas någonsin så tror jag också att det är många som missar den, jag skulle också ha missat den om jag inte hade läst andra bloggar som tog upp temat. Jag tror dagen får växa till sig lite så får vi se hur det går :)
Du har rätt Cat att dagen ännu är i barnaskor, så det kanske blir mer ståhej i media nästa år. Kanske.