Enkelspårigt på Tiimari

Skärmdump från Tiimaris hemsida.
Det kan vara ganska svårt att veta vad ens eget barn gillar och hur man ordnar den bästa festen för sitt barn och hens vänner. Tur att Tiimari hjälper till! På deras hemsida finns det klart och tydligt indelat vad som passar för en liten flicka (rosa givetvis!) och vad som läpmar sig för en liten herreman (action!) på festen. För vilken lite tjej skulle vilja vara en sjörövare? Eller vilken liten kille skulle vilja vara en magisk fe? Pöh.

Den obligatoriska disclaimern: såklart får man ordna en prinsessfest åt sin dotter och en Spidermanfest åt sin grabb om man tycker att det passar hen. Men att slentrianmässigt välja ett tema utgående från barnets kön, inte dess intressen tycker jag är dumt. Förutsätts det att föräldrarna inte känner sina barn eller inte kan tänka själv när indelningen måste göras såhär tydlig? Jag tycker det är obotligt dumt att reproducera stereotyper och begränsa sin egen produkt såhär.

Varför får barn inte vara barn? Vill "marknaden" verkligen ha dom här produkterna? Jag betvivlar att "marknaden" är såhär enkelspårig.

Kommentarer

Malin sa…
Ja, det här var ett ovanligt bakåtsträvande initiativ. Suck. Det känns så... 1990 på något sätt.
Malin: fast på ett sätt känns det också väldigt 2000-tal. Jag tycker att polariseringen mellan flickor/kvinnor och pojkar/män blivit allt större ju längre in på 2000-talet vi kommer. I alla fall jämfört med mina barnkalas i början av 90-talet. Eller så upplevs det bara så eftersom jag ser de här fenomenen tydligare nu än närjag var, eh, åtta.

Ritstiftet Mikaela: oj joo indeed.