En av de smutsigaste i världen

Jag snubblade på en kolumn i Helsingin Sanomat som handlar om om sambandet mellan slaveri i modern tid och chokladtillverkning. En stor del av chokladen i t.ex. Fazers blåa plattor kommer från Västafrika, närmare sagt Elfenbenskusten, men även från Brasilien och Malaysia. En del av de som arbetar på dessa kakaoplantager är barn och en stor del är ditförda mot deras vilja och arbetar utan lön. De är med andra ord slavar. Det kan finnas upp till 100 000 barn som arbetar under slavliknande förhållanden.

Chokladfabrikerna kan för tillfället inte garantera att deras produkter har tillverkats på ett etiskt sätt. Industrin har dock gett ett löfte om att  reducera den nuvarande andelen på 200 000 barn som arbetar under farliga förhållanden med 70% fram till år 2020. Hmm, jag tvivlar att det uppfylls, men man kan ju alltid hoppas.

Vad kan man göra? Jo, handla Rättvisemärkt-certifierad choklad. Det finns i var och varannan butik och den är god! Såklart har ju även kooperativen som odlar rättvisemärkt choklad även sina utmaningar och brister, men det är i alla fall något bättre kontroll över arbetsförhållandena där.

Läs mer om den smutsiga kakaoindustrin HÄR om det intresserar.

Kommentarer

Heidi sa…
tack för att du gav info om det här. Jag har hört någonstans tidigare att kakao inte är den mest etiska, men aldrig kollat upp det. Har du smakat Faitradechoklade med vit choklad och hallon? Supermumsigt!
Jag visste inte heller att det var så här illa ställt. Nej den har jag faktiskt inte smakat på, men det låter såå gott!