Ekoodling

Jag läser i tidningen att det finns cirka 4300 ekooodlare i Finland och att hittills iår har 365 gårdar anslutit sig till ekokontrollen av jordbruksproduktion. Yey! Det betyder att cirka 9% av landets odlade åkrar är ekologiska. Det kanske inte låter som så mycket, men det är på väg åt rätt håll. Det nationella målet är en femtedel före år 2020.

Även 113 gårdar med djurproduktion har ansökt om ekokontroll. Det är lika många som på de tre senaste åren sammanlagt. För djurens skull är det nästan ännu viktigare med ekodjurproduktion tycker jag. Viktigare än t.ex. ekologiskt råg menar jag.

Sen finns det ju de som säger att det är ohållbart med "hållbar ekologisk utveckling", men den diskussionen kan vi ta en annan gång. Nu ska jag nämligen och lära mig att navigera en båt!

Kommentarer