Recept på rå broccolisoppa

Blomkålssoppa stod på menyn här om dagen. Rawfood-/råkostreceptet är från TeraWarner.com. Det är fantastiskt gott och jag rekommenderar denna soppa! Jag halverade receptet och det blev passligt för två personer. Receptet nedan är dock enligt det ursprungliga anvisningarna.

Ingredienser
  •  3,5 dl cashew nötter, blötlagda
  • en liten lök, tärnad
  • 2 vitlöksklyftor, krossade
  • 1 matsked olivolja
  • 2 broccolihuvud, hackade till mindre bitar
  • 1/8 tesked nymalen muskot
  • 1 tesked kummin
  • 1 tesked salt
  • 1/4 tesked malda senapsfrön
  • svartpeppar enligt smak
  • 3 teskedar färsk citronjuice
  • 2 teskedar tamari (jag använde mig av soja)
  • ca. 9,5 dl vatten
Gör så här: Mixa alla ingredienser i en mixer, förutom ca. 2 dl av den hackade broccolin. Tillsätt löken i slutskedet när soppan börjar få en krämigare konsistens eftersom lök kan få en besk smak om den mixas för länge. När soppan är slät tillsätt mera vatten vid behov för att få önskad konsistens. Fortsätt att mixa tills soppan blivit varm (det tar ca. en minut). Häll upp i skålar och strö den hackade broccolin över portionerna.

Var försiktig med löken eftersom den lätt ger en allt för skarp och stark smak. Sätt hellre lite för lite än för mycket. Jag talar utav erfarenhet...

Kommentarer