Eget solskydd

Tydligen kan man tillverka egen solkräm också. Lite omständigt verkar det och jag tror inte jag börjar experimentera med detta iår längre eftersom sommaren börjar lida mot sitt slut. Men här är receptet i alla fall och kolla gärna in instruktionsvideon HÄR på TrueActivist.com.

Ingredienser
2 teskedar bivax
2 matskedar kokosolja
tea tree oil (?)
2 matskedar zinkoxid

Gör så här:
Sätt bivaxet och kokosoljan i en konservburk. Tillsätt en skvätt tea tree oil och zinkoxid. Koka upp vatten och lägg konservburken i vattenbadet tills det kokar. Rör om blandningen tills den får en jämn konsistens. Häll över blandningen till en glasburk och låt svalna.

Det är zinkoxiden som är utgör det egentliga solskyddet med hög solskyddsfaktor. Jag är dock lite misstänksam mot ämnet. Det är inte lagligt i EU att använda zinkoid som UV.skydd. Det beror på att man på 2000-talet började misstänka att nanopartiklar som bland annat finns i solkräm kunde vara ohälsosamma totalförbjöd man zinkoxid i solskydd, oavsett partikelstorlek, under tiden som man utreder nanopartiklarnas inverkan på hälsan. Nåväl, zinkoxid förekommer ändå naturligt i mineraler. Oj, där snöade jag in mig lite. Kokosoljan har ju en viss, svagare, solskyddsfaktor samt fuktar och vårdar den hyn. Bivaxet utgör den vattenfasta komponenten och tea tree oil vårdar och reparerar huden, utöver en god doft.

Kommentarer