Vinbladsdolmar

Sorry suddet, fortfarande endast mobilkameran i bruk.
Idag experimenterade jag lite med en ny rå maträtt. Receptet på vinbladsdolmar har jag tagit från Lev och Spira. Det smakade riktigt bra och intressant. Jag skulle dock säga att det finns rum för förbättring. Kanske kunde man ersätta lite av palsternackan med morot. Eller så skulle man följa receptet så att det faktiskt smakar som det ska... Eftersom pinjenötter inte stod i listan med ingredienser, men nog i förklaringen så lämnade de i misstag bort.

Ingredienser
(ca. 5 pers.)

10-20 st inlagda vinblad
5 mindre palsternackor
0,5 g saffran
6-7 soltorkade tomater
pinjenötter
4 charlottenlök
2 tsk spiskummin
1 msk kanel
0,5dl olivolja

"Hacka palsternackorna till risstorlek i en matberedare. Mixa tomaterna med olja, kryddor och pinjenötter. Hacka löken fint. Blanda ihop allt. Skölj vinbladen, lägg i cirka 1-2msk fyllning beroende på bladstorlek. Vik in kanter och rulla ihop. Kan även värmas upp i dehydratorn/i ugn på svag värme. Godast blir dolmarna om blandningen får marineras en dag, antingen i dolmarna eller att fyllningen får stå över natten." 
 
Serveras med tahinisås som görs av 0,5 dl tahini och 0,3dl vatten som rörs ihop.

Tyvärr hittade jag inte saffran i butiken, så den kryddan, som förmodlingen är avgörande för smaken, lämande bort. Dessutom halverade jag recpetet och använde mig av två palsternackor och marinerade egna vinbärsblad i citron och salt en dag. Tyvärr räckte marinadtiden inte riktigt till för att göra bladen mjuka och goda, så jag ångkokade dem i några minuter för att få bort en del av strävheten.

Kommentarer