Lämna bilen-utmaningen!

Eftersom jag nu är en sån hurtbulle (skoja!) så vill jag också ha hurtbullekompisar. Därför lägger jag nu upp en utmaning att lämna bilen hemma minst en gång denna vecka i en situation där du annars skulle använda bil.

Det kan handla om att ta sig till jobbet, butiken, posten, grannen, bensinstationen (höhö) eller vart som helst som du känner att du klarar av att ta dig till fots eller med cykel istället. Det är inte bara bra för miljön, utan även för din kropp, hälsa och själ. Motion gör människan lyckligare. Det är vetenskapligt bevisat.

Man ser omvärlden så mycket närmare när man stiger ut ur plåtburken. Därför älskar jag att vandra omkring i nya städer för att lära känna dem istället för att åka runt på en sightseeingbuss eller i en hyrbil. Här i Vasa upptäckte jag under en promenad t.ex. hur vackra trädgårdar det finns bakom de höga staketen i Vöråstan. Om det känns jobbigt att t.ex. släpa hem mat från butiken utan bil så fundera på att skaffa en korg till cykel eller en bra ryggväska som man kan spänna även kring magen för extra bärstöd. Tänk så mycket nytt man eventuellt kan upptäcka!

Vem är med? Alla med!

Kommentarer

Christina sa…
Det får i såfall bli efter min klänningsutmaning. Men en korg skall hur som helst skaffas till cykeln eftersom jag har i planerna att börja cykla till nya jobbet.
Linnéa sa…
Jag tar cykeln till jobbet imorgon. Det kan jag lova. Annars är jag i en sån anti-hurtbullefas just nu att JAG MÅR ILLA som Magnus Uggla sjunger. Örk.
Härligt med cykelvänligt avstånd till jobbet, Christina och Linnea. Nej, huj inte ska man hurtbulla sig med tvång. Då blir det bara mos.