Att förstå ett nej

Att tacka nej till någonting betyder inte alls att jag t.ex. inte vill umgås, inte tycker om maten som lagas, är nykterist, inte gillar personen som frågar eller att jag bara är snorkig.

Ett hövligt, vänligt "Nej tack" tycker jag är bättre än att tvinga sig själv till någonting man inte vill göra/ha. Ibland har man helt enkelt inte lust, ibland har man ändrat åsikt och ibland är man helt enkelt inte intresserad. Vissa tar det som en skymf när man inte vill ta emot det som de erbjuder. Som att man skulle tacka nej till dem, deras person, inte en grej. Men tänker de då på någon annan än sig själv? Orsakerna kan vara många att man tackar nej till någonting och 9/10 gånger har det väldigt lite med personlig vendetta att göra.

Visst, ibland måste man göra saker som man inte vill göra, men att tacka nej till en bulle till, en invit till en fest eller middagsbjudning hör inte till dessa "måsten". Ibland gör man saker bara för att göra någon annan glad, visst, men man måste inte ställa upp på sånt jämt. Så bara så att ni vet, jag kommer aldrig att ta illa upp om ni någongång meddelar ett "nej tack". Så för mig faller det naturligt att min omgivning inte heller gör det. Men ibland har jag och omgivningen lite kommunikationsproblem.

Kommentarer

"Som att man skulle tacka nej till dem, deras person, inte en grej." amen to that.