No pain, no game?

På tal om att vara gravid, hörde jag att smärtan vid förlossning inte alls behöver vara så infernaliskt onskefull och hemsk beroende på vilken diet man har. Bland så kallade ursprungsbefolkningar som lever främst på en plant-based-diet (alltså grönsaker och frukter) lär barnafödsel inte vara så dramatisk. Sen har de ju förstås ofta också ett helt annat förhållande till sin kropp, smärta och döden.

Jag har tyvärr inga vetenskapliga källor att hänvisa till nu, eftersom det var min sambo som berättade det här åt mig. Han å sin sida kom inte ihåg varifrån han hört det. Men om det stämmer, tänk vad häftigt! Vad häftigt att kroppen är så komplex och reagerar så kraftigt på vilka byggstenar som vi ger den.

Men jag tycker fortfarande att kroppen, eller kanske hellre naturens gång, samtidigt är urkorkad. Hur tänkte man när man planerade att en klönt stor som en vattenmelon ska passera genom en hål som är tusen gånger (joo-o!) mindre! #that'sjuststoooopid

Kommentarer

Cat sa…
jag har också hört någnting liknande, om att de äter någonsorts ört före de ska föda så ungen är ute på någon minut. Men hörde dethär från en kompis så det kan lika gärna vara en urban legend :-)