Min nya kärlek

Jag är så glad och tacksam över de tips och kommentarer som ni läsare kommer med! Det finns så mycket jag inte vet, så mycket jag vill veta och ni hjälper mig i mitt sökande. 

Hippiebloggaren Heidi tipsade för en tid sedan om att man kan använda jungfru kokosolja som deodorant och efter lite efterforskning visade det sig att kokosoljan även fungerar som solskydd. Fantastiskt! Man kan använda det i både stekpanna, som balsam och på kroppen. Jag var som sagt ganska besviken på de eko-deodoranter som jag har, eftersom de tydligen innehåller en del icke-ekologiska ämnen trots att de borde vara helt rena. Jag har trots det fortsatt att använda dem, eftersom jag inte vill slänga bort och de är i alla fall bättre än "vanlig" deo.

Kokosoljan är antibakteriell så därför passar den bra som deodorant. Personligen tyckte jag att den funkar bra som deo. I alla fall om man diggar kokosdoften. För mina sönderbitna myggben som jag ibland skrapar i sömnen/tankarna funkar oljans antibateriella och återfuktande egenskaper också bra.

Man kan även använda yttepyttelyttelite kokosolja som balsam. Ett varningens ord dock, man kan inbilla sig att man inte alls har tagit så mycket olja eftersom den snabbt smälter på händer och så gnider man in håret ordentligt. Sen duschar man, skrubbar, sköljer, duschar och sköljer tills varmvattnet tar slut och man måste svepa en turban kring håret för att det ännu är så flottigt och du ska på kalas till en vän. Så kan det gå.

Kära kokosolja, jag älskar dig och kommer aldrig att lämna dig.

Det där med att posa är inte rigtigt min grej, men jag tänkte att jag måste ju öva.

Kommentarer

Christina sa…
Övning ger färdighet. :) Var kan man köpa kokosolja? :)
Denna kallpressade jungfrukokosolja har jag köpt i hälsokostaffären Life i Vasa.
Mia sa…
Kokosolja är bra till allt... förutom som dödö under en tajt trikåblus. Inte att rekommendera om du ska röra dig bland folk.

Har läst någonstans någon som satte en lite (kall) kula kokosolja under armen innan den gick och sova, tog bort bakterierna under natten - inga fläckar på kläderna och ingen lukt heller. fantastiskt.... har inte testat själv...
Ah, tack för tipset! Gott'cha, inga tajta trikåblusar.