Med fingrarna i jorden

Odlingarna tar sig. Tyvärr var det så mycket jobb innan midsommaren, så vi inte hann hämta hästdyngan och plantera förrän nu efter midsommaren, men kanske någonting nog hinner ta sig i alla fall. Here goes, bilder av gödsling under arbete, färdigt bearbetad jord och resultatet, dvs. planteringarna.

Tillsammans med hjärnan bakom projektet, Ida, har vi nu planterat tomater, libbsticka, persilja, timjan, kronärtskocka, några vinbärsbuskar (som senare ska flyttas), squash, bönor, frilandsgurka, lite sommarblommor och mängder av purjo. Ännu ska mangold, spenat, dill och lite mer bönor sättas i jorden. Tyvärr somnade jag idag med en bok i handen istället för att stå med rumpan upp i landet med en fröpåse i handen.
Tyvärr blev ju formationen inte alls lika fin som planerat, men kanske det blir mer estetiskt nästa år. Själv är jag mer den praktiska typen när det kommer till plantering och hade lite svårt med att komma ihåg att vara noga med raka rader och olika formationer. Ner i jorden och väx och bli goda! Det räcker för mig. Men tur är vi två i det här projektet så har en vi en som har kunskap och öga för planteringar och en annan som är ivrig och gärna tar i spadskaftet.

 
Vid fähusväggen planterades tomaterna, en del av örterna och bönor som kräver lite mera skydd och värme. Det blir nog bra det här ännu. Bara värmen skulle komma nu!

Kommentarer

Linnéa sa…
Och tänk vad mycket gott du skall få inmundiga. Ungefär så tänker snåla jag.
Mmm, jag ser fram emot det :)
Heidi sa…
åååååh, jag vill också ha ett stort grönsaksland. Vad mycket smarrigt ni har planterat!