Klimatsmart superi

Eftersom det är fredag idag och semestertider så tänkte jag snacka lite om ekologiskt vin.

Vad gör ett ekologiskt vin ekologiskt då? I EU innebär ekologiskt vin att druvorna odlas utan konstgödsel, kemiska ogräsmedel eller inseksmedel, tillväxtreglerande medel eller genteknik. Istället använder man sig av kompost eller växter med gödslingskvaliteter (såsom klippt gräs eller nässlor). Vi gör resten i pedagogisk punktform så trötta fredagshjärnor har lättare att följa med.
  • Det finns inga vetenskapliga belägg för att ekovin skulle ge mindre huvudvärk (medan man dricker det, inte efteråt), men många upplever en skillnad och får inte lika lätt huvudvärk av ekovin. 
  • Vindruvor är ju en av världen mest besprutade frukter och dessa bekämpningsmedel kommer ju även med i vinet. Det är inte i stora mängder, men tänk på cocktaileffekt och det är ju helt onödigt att konsumera insektdödande gift när det finns andra alternativ. Som Heidi sa, "russin är i princip bara bekämpningsmedel och skal". För att kolla gifthalten i ditt favoritvin kolla Naturföreningens resultatlista för gifter i vin.
  • Ekovin tillverkas ofta av mindre producenter. Istället för att stöda stora bolag kan du stöda småföretagare med ditt vinpimplande.
  • Den biologiska mångfalden ökar i och med att man istället för kemiska bekämpningsmedel håller bort skadedjur genom att odla växter som fungerar som skadedjursavstötare mellan raderna av vinrankor. T.ex. kan växter med stark doft verka avskräckande för skadedjur medan väldoftande ringeblommor kan locka till sig insekter som äter upp skadeinsekterna.Vissa använder djur såsom hönor, gäss, grisar för att rensa upp bland raderna.
  • Om man vill vara riktigt klimatsmart så väljer faktiskt öl framför vin eftersom vin ofta har långa transportsträckor och tunga flaskor, medan öl ofta tillverkas på hemmaplan (men nu menar jag inte i folks källare). Riktigt, riktigt på riktigt klimatsmart är ju förstås vatten från egen kran.

Trevlig fredag y'all!

Kommentarer

Linnéa sa…
Hello,
jag är en öldrickare men när jag köper vin brukar jag köpa eko. Så jag kan konstatera att mina alkoholvanor är ganska smart;)
Trevlig helg.
Jag är också en stor vän av öl. Jess, vi är klimatsmarta ;)