Nässelplättar

Happy mommyday mommies!

Jag plockade lite mer nässelskott igår och tillredde en inte allt för orginell, men i alla fall väldigt god, maträtt: nässelplättar. Jag utgick från ett vanligt plättrecept med 5dl mjölk, 2-3 ägg, 2-3dl vetemjöl, en nypa salt, en nypa socker, 2 msk olja som vispas samman och får stå och svälla i 20 minuter, men givetvis höll jag mig inte till receptet. Istället för vetemjöl använde jag mest grahammjöl (för att göra det hälsosammare) och jag tyckte att jag fick sätta i mer än 3dl grahammjöl. Jag tillsatte ingen olja, men stekte i kokosfett. Mängden nässlor var ungefär en handfull förvällda nässlor.

Tips: vattnet från förvällningen av nässlorna (ca. 5 minuter) kan man spara och t.ex. vattna blommorna med eller varför inte skölja håret med det för att få mer glans och fyllighet i håret.
Den första plätten blev rätt så misslyckad.

Kommentarer