Kalasmaten som blev ett fiasko

I vappyran glömde jag ju bort att visa mina försök att mata mina kalasgäster med rawfood och hälsosamma godsaker. Jag bjöd på kokosbollar, morotsmuffins (ej raw) och ostkaka med choklad och blåbär.

Vi börjar med rawfood kokosbollarna. En favorit i repris med andra ord.


Kokosbollarna var tänkta åt de minsta typerna i gänget, men endast två av fem barn tyckte att det gick att äta. Det var inte fantastisk, men det gick ner tyckte ett barn och ett annat spottade först ut bollen, men senare såg jag honom äta en i alla fall. Övriga barn spottade ut dem och bad om kex istället. De enda kexen vi hade hemma var ett TUC-kexpaket och det åt de som utsvultna vargar. Vilket fiasko! Det var säkert dadel- och aprikossmaken som var för konstig. Men de vuxna tyckte i alla fall att de var goda.

Recept på kokosbollar härifrån.

Ingredienser
  • 1 dl Mandlar
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1/2 dl sesamfrön
  • 1/2 russin
  • 10 torkade aprikoser
  • 10 färska eller torkade dadlar
  • 2 msk kallt kaffe
  • 2 msk kakao
Mixa alla ingredienser i en matberedare till en fin smet. Rulla till bollar. Rulla bollarna i kokosflingor. Låt gärna ligga i kylen i 10-20 minuter.

Jag återkommer med de övriga godsakerna.

Kommentarer

Lotta sa…
Dom har jag tänkt testa länge - skulle säkert älska dem, men har inte tagit mig tid att skaffa hem alla ingredienser på en å samma gång. Borde dessutom köpa en ordentlig mixer. Försökte mixa kikärter i min blender en gång, den brann upp.
Jaa, en bra mixer är nog A och O. Ett tips, blanda bara några ingredienser åt gången så kör den inte ihop sig så mycket.
m.k.b. sa…
Testa dessa - de smakar som vanliga! http://hostlycka.blogspot.com/2011/02/sjukmat.html :)