Kalasmaten som blev en succé!

Nä, det blir inga suddiga bilder från gårdagen. Jag tycker det räcker bra med det som redan kommit upp via de andra bloggarna.

Istället tänkte jag visa den sista godsaken från mitt kaffekalas förra veckan. Chokladostkaka med blåbär blev en succé! Kakan smakade de flesta och folk till och med bad att få receptet. Personer som inte tidigare hört talas om rawfood tyckte att den var god. Success! Tårtan passar ju även för glutenallergiker.

Recept från Lev och spira.

Den var inte alls svår att göra, men receptet är ändå så pass långt att jag inte lägger upp det i sin helhet här. Ni får gå in till Lev och spira istället om ni är intresserad av att testa på denna ljuvliga godsak. Här är i alla fall ingredienserna så ni får en bild av vad den innehöll, ergo smakade. 

Botten
ca 225 g mandlar (eller nån annan nöt)
2-3 msk kakao
10 dadlar
en nypa salt
kardemumma, jag malde i cirka 10-15 hela frön

Fyllning
300 g cashew (blötlagda i 2 t)
2 dl havre/nötmjölk
ca 1-1½ dl agavesirap
½dl citronsaft
25 g lecitin
1 tsk äkta vaniljpulver
137 g kakaosmör
200 g blåbär (torra och färska eller otinade blåbär) 

Igen följde jag inte riktigt receptet utan lämnade bort lecitinet, hittade inget kokossmör så var tvunget att ta vanligt ekosmör och så ställde jag kakan i kylskåpet istället för i frysen som det är meningen. Det senare helt enkelt av den orsaken att vi saknar en frys. Det gick bra med kylskåp också, men den smakar bäst avkyld/kyllskåpskall.

Kommentarer