Att brygga vin av sav


 
Jag har gjort en sats med björksavsvin enligt detta recept. 

9 liter björksav
6 citroner
0,5 kg russin,
3 g jästnärsalt
2,5 kg socker
vinjäst

Hacka russin och koka dem i tre liter av saven i tre minuter. Tillsätt sedan resten av saven, socker, pressande citroner och strö sist jästnärsalt och jäst över ytan och låt det svälla i 15 minuter före omröring. Sila bort russinen efter sju dygn och låt jäsa färdigt på vanligt vis. 
Russin som kokar i 3L sav.
Jag använde mig av ekologiska produkter så långt det gick, men jästen och jästnärsalten vet jag inte riktigt med. Istället för bryggsocker eller vanligt socker, prövar jag med ekologiskt rörsocker. Få se vad det blir.  
Här blandar jag i resten av indredienserna.
Det är viktigt att kärlen som man använder är rena och desificerade, annars kan oönskade bakterier börja växa. På olika hemsidor stod det om hur man ska rengöra med klorin och andra starka kemikalier, men eftersom jag försöker leva utan kemikalier så gott det går så blev det att ta till ett lite mer primitivt desificeringsmedel: vodka. 

Nu ska savblandningen stå och jäsa i rumstemperatur i ca. 20-25 dagar. Det har redan börjat blubba i vattenlåset. 

EDIT: Här kan man läsa om hur det blev.
I korthet: roligt att pröva på, men smaken är nog ingen höjdare. Jag tror man behöver mer socker än som fanns i detta recept. 

Kommentarer

Lotta sa…
Spännande! Bjuder du på en "tut" sen när det är klart? ;)
Hihi, absolut! Bara det lyckas. Det ska lagras i minst 5 månader tydligen....
Unknown sa…
Finns det något nyttigt i denna vin efter kokning o lagring tror du, eller vet du :) hmm
Ojsan Daniel, jag hade missat din kommentar så jag ber om ursäkt för det sena svaret. Tja, visst finns det ju säkert kvar en del av citronen och björksavens goda egenskaper, men i och med kokningen så antar jag ett en stor del ändå går förlorad.
Area 6-7 sa…
Nu var det länge sedan jag gjorde björksavsvin och jag tänkte kolla upp hur mycket man skulle ha av ingredienserna. Då hittade jag den här sidan. Kul att du använt dig av mitt recept.
I en av kommentarerna nämns att det kanske skulle vara mera socker. I själva jäsningen gör extra socker bara att det blir högre alkoholhalt. Men när det jäst ut ordentligt kan man tillsätta jässtopp, låta det klarna, sedan kan man tillsätta socker för att få det sötare.

/Radar.