Nu brinner det i knutarna!

...om ni vill se dokumentären Kemikaliecocktail (Kemikaalikekkerit) på Yle Areena. Den ligger nämligen uppe bara en dag till.

Jag såg på den igår natt. Val av tidpunkt kändes inte längre lika smart imorse... 

Eftersom jag är så sent ute med mitt tips kan jag skriva kort om de största grejerna som lyftes upp, alternativt som jag lade på minne. Så OBS, spoileralert!

  • en liten, vanlig fiskart i Östersjön utsattes i ett experiment för samma artificiella hormon som finns i p-piller. Hormonet går alltså ur kroppen via urinet och via vattenreningsverk utan att påverkas och sedan ut i havet. Hanfiskarna blev mer passiva med uppvaktandet av honorna och därför blev det också mindre fiskägg, ergo mindre fiskar. Ajaj.
  • råttor i Danmark fick först enskilda hormonstörande kemikalier i ett experiment. Inga problem. Sen fick de en cocktail av olika hormonstörande kemikalier. Avvikelser på könsorgan, urinrör och analöppningen flyttade närmare könsorganen.
  • kvaliteten på spermier i Finland har drastiskt försämrats under de senaste decennierna. Man jämförde män födda i början och i slutet av 80-talet.
  • elektroniska apparater borde vädras i 2 veckor före man tar dem i bruk. Dvs. telefoner, tv, dvd spelare, sladdar, mp3-spelare borde vara påslagna i ett välventilerat rum för att de värsta ytkemikalierna ska fösvinna.
  • mjuk plast är ofta dåligt. Tänk My Little Pony, Barbie och andra leksaker....
  • Marthaförbundet har en föreläsare som kan komma och berätta om kemikalier i vardagen.
  • vi använder kemikalier delvis för vår egen säkerhet, t.ex. flamskyddskemikalier på möbler och elektronik med risk för överhettning.
  • i tandkräm finns en kemikalie med många P som jag inte kommer ihåg namnet på. Ingen ville eller kunde riktigt svara på varför den finns där i tandkrämen.
  • genom att byta shampoo och tvättmedel kan vi inte lösa problemet med kemikalierna. Det är ett komplext problem som innefattar så många olika skeden, beteenden och ekonomiska krafter. Kemikalier berör hela vår industriella kultur.
  • biverkningarna av kemikalieanvändning kan uppdagas först 10-20-30 år senare, t.ex. asbest. Därför borde vi vara mer restrektiva med våra relativt nya kemikalier.
  • kemikalier kan lagras i kroppen och överföras via modermjölken till barn. Även under graviditeten ska man undvika att färga håret, använda brun-utan-sol, lacka naglarna m.m.
  • SIN är en lista med farliga ämnen som kan kollas här. SIN står för Substitut It Now.
  • att förbjuda en kemikalie kan ha katastrofala följder för handeln, dvs. företag, så EU är väldigt försiktig med att förbjuda ämnen. Ekonomin måste ju också gå runt.
  • gränsvärden sätts för enskilda kemikalier och företagen ansvarar själva för att forskningen görs, men den sammansatta och accumulativa effekten har knappt alls undersökts. Det är dock dyrt att forska i enskilda kemikalier, så om valet står mellan att inte forska och ta bort en produkt från marknaden med stora ekonomiska följder för industrin eller mellan att EU låter kemikalien användas medan man följer med utvecklingen, så är det det senare alternativet som väljs.
  • vi utsätts för ca. 100 000 kemikalier per dag! Vi är det levande experimentet.... 

Kommentarer

Ida sa…
Mysigt. :S
Tur man iaf är medveten om att alla kemikalier inte är riskfria eller ofarliga att använda. Mn usch vilka mängder det används i allt o överallt. :/
Helt sinnesjuka mängder egentligen, med tanke på hur lite vi vet.
Nanò sa…
Jag laste boken "den hemlige kocken" (minns ej forfattare just nu) som oppnade mina ogon rejalt. Man kanner sig sa lurad pa nagot vis och framforallt medveten. Jag diggar din blogg stort och ger tummen upp at dina asikter :) Och visst ar Hanna Friden grym? Jag borjade folja henne for ca fyra ar sedan pa natet!
Jamen hej Nano! Inte visste jag att du läser här :) Vad roligt! Jag brukar ju själv följa med din konstnärliga fotoblogg. Du har så underbara bilder! Boken "Den hemliga kocken" låter lite bekant. Jag ska se om den finns t.ex. på bibban...

p.s. Jo, Hanna Fridén är min nya vardagshjälte :) Jag har läst henne stundvis och bitvis även tidigare.