För tung för poledance?

Igår var nästsista lektionen i poledance. Jag måste säga att jag faktiskt är lite lättad. Det var inte min grej. Jag försökte koncentrera mig på den akrobatiska och muskelstyrkande sidan av det, men under så gott som varje lektion kom någon antydning till att vi ska se sexiga ut eller att våra män (!) kommer att gilla våra övningar där hemma. I hennes försvar sades det inte under varje lektion och det är ju förstås ett sätt att lätta upp stämningen när vi koncentrerar oss så hårt och det känns som om rörelsen aldrig kommer att funka.

Dessutom tycker upplever jag mig som för tung för att hålla upp mig och vrida mig runt stången. Jag väger ändå 75kg på 166cm vilket betyder att jag ska ha ganska mycket armstyrka för att hålla upp mig eller trycka mig ifrån pålen. Mycket mer styrka än låt oss säga en 60kg tjej med samma längd. Att hålla upp 15kg mer kräver mer styrka. Styrka som jag inte ännu har.

Hehe, jag brukar tänka likadant när det kommer till armhävningar. Jag brukar ofta ha knäna i golvet och motiverar, ehemm, rättfärdiga det med att jag ändå måste lyfta så mycket tyngre vikt än de som är lättare och kanske inte har knäna i golvet. Jaa, jag vet, fånerier...

Microträningen har jag nog fortsatt med och speciellt armhävningar har jag gjort på senaste tiden. Det har varit rätt så kyligt i mitt arbetsrum så det är ett perfekt sätt att få upp värme lite grann!

Kommentarer