Sexistiska skämt

Tidningen Dagens nyheter har publicerat en liten arkikel om hur sexistiska skämt ökar diskriminering. Läs den! Sen råkade det sig att jag strax efter att jag läst artikeln gav mig in i en diskussion på Facebook hurvida denna produkt är rolig eller inte.

En tvättpåse med text där man uppmanas ge tvätten till frun istället, det är ju hennes jobb.

Jag anser att denna sorts humor helt enkelt är dålig och barnslig, men framförallt nedlåtande mot både kvinnor och män. Det finns så mycket roligt där ute i världen. Varför ska man då ägna sig åt denna, ursäkta mitt uttryck, white-trash humorn? När man påstår att man saknar humor eller är en glädjedödare genom att inte fnissa åt dylika skämt tycker jag att man borde läsa artikeln om hur sexistiska skämt ökar diskriminering.

Att skämta om sexism, rasism eller dylikt sänker ribban för vad som är okej att säga till och om andra. Det förstärker föreställningar och fördomar. Det är förklädda fördomar som det handlar om. Det kom minsann fram av de idiotiska försvaren av tvättpåseskämtet. Allting behöver inte vara så politiskt korrekt eller gravallvarligt, men när det finns bättre alternativ, när det finns en högre nivå, why even go down there.

Bara för att man skämtar om någonting, betyder inte automatiskt att det är kul.

Kommentarer

pia sa…
Håller med dig!
Malin sa…
Bra skrivet. Jag håller med. Jag hade nog blivit ganska rejält förtörnad om jag sett en sådan där tvättlapp, och inte skrattat alls.
Tack. Tillverkarna har dock dragit tillbaka produkten, yey! :)