Lätt motion, my ass...

Under fastan ska man röra på sig för att stimulera fettförbränningen istället för proteinförbränningen. Kroppen måste ju ta energi någonstans ifrån och då är det fettdepåerna och proteindepåerna i kroppen som brukas. Om man rör på sig skonas musklerna mer än om man bara sitter stilla.

Dessutom finns det vissa yogaställningar (asanas) som är slaggutdrivande i och med att organen trycks ihop och strechas på olika vis. Superbt! En av orsakerna till att jag fastar är just att få ut så kallat slagg ur kroppen. Synd att jag inte har yogat på cirka två veckor... Ikväll ska jag minsann yoga!
 
Gårdagens "lätta" motion bestod av en cirka 10 km lång promenad. Hrmm, lätt motion. Jag lämnade in elfelet, ursäkta bilen, till service och fick den fina idén att promenera hem. Det var en vacker och solig seneftermiddag och jag gick över Replotbro och beundrade den vackra skärgården i gnistrande vårvinterskrud.

Det vackra frusna havet sett från bron norrut.




Drivorna som samlats på isen i oregelbundna mönster, en pilkare med sitt spö och ishål, en förnimmelse av stan där långt borta där en hög fabriksskorsten puffade ut vit rök, lätt turkosa fläckar på isen där vattnet börjat blöta upp snön och den djupblåa, stilla vattenytan under bron.

Jag fylls av ro av att se havet, holmarna och den stora himlen.

Snövägg som bildats på bankens norra sida.

Solen bakom bron.


Det var så vackert! Men sen blev njutandet utbytt till enformigt promenderande. Solen började gå ner och gångbanan försvann och blev till en smal remsa på sidan av vägen där bilarna susade förbi i 80km/h. Men hem kom jag till slut.

Kommentarer