Groddlunchen

Wok är vardagsmaten nr. 1 hemma hos oss.
Ni vet de där alfalfa- och mungbönsgroddar jag talade om tidigare. Jag bör tillreda dem idag förrän de blir dåliga, så jag rafsade åt mig slumpmässiga grejer ur kylskåpet och skafferiet imorse. Få se vad det här blir.

Här har vi alltså alfalfagroddar, mungbönsgroddar, cashewnötter, fullkorns nudlar, hemlagad sötsursås. Den hemlagade sötsura såsen är fantastiskt god. Plus att den inte innehåller samma otroliga mängd socker som den färdigtlagade butikssåsen. I denna version fås sötman från (ekologiska) dadlar.

Många är redan bli medvetna om hur mycket dolt socker det finns i våra livsmedel. Exempelvis müsli, yoghurt, juice och såser såsom sötsursås är riktiga sockerbomber. Även ketchup, dressingar och färdiga rätter är "sockerfällor".

Resultatet av mina slumpmässiga ingredienser blev rätt så bra och gick snabbt att laga. Duh, det var ju egentligen barar att koka nudlar. Diskandet kommer att ta längre än det. Okej, nu ska jag sluta matblogga. För en stund i alla fall.

I love you long time, mister wokplate.
I love you long time, mister wokplate.

Kommentarer