Att klä sig i magneter

Nu är det eventuellt dags för foliehatten igen. 

Igår kväll var jag på magnetparty. Det handlar alltså om smycken som innehåller magneter som verkar befrämjande på hälsan. Försäljaren förklarade att all elektronik och asfalt gjort att vi inte har lika bra kontakt med jordens magnetfält längre. Jordens magnetfält har ett samband med de elektromagnetiska sväningarna hos atomer som utgör kärnan i både människor och djur. I Kina har man använt magnetstenar i kombination med akupunkturpunkter flera tusen år och under medeltiden användes magnetläkemetoden också i västvärlden.

Nu låter jag som en uppslagsbok eller försäljningstant. Nåväl, lite skeptisk är jag, men tanten menade att det inte kan skada och att otaliga människor som hon känner har fått hjälp med ryggsmärtor, migrän, psoriasis, artros, tarmproblem med mera.

Jag köpte en vattenstav. Man ska alltså röra om med magnetstaven i cirka 5-10 sekunder för att magnetisera drycken, men man kan också ha den att stå i en vattenkanna. Tanken är att det magnetiserade vattnet kan hjälpa eller förebygga olika hälsobesvär. Om man vattnar blommorna med magnetiserat vatten så lär de trivas bra. Ett exempel var en orkidé med 60 (!) blommor på en gång!

Magneten.

Vackra, glimmande stenar i handtaget.

...och ett armband. Bär man det på höger arm lär det ha en mer helande effekt och eventuellt slaggrensande effekt, medan armbandet på vänster arm lär ge energi eller vitalisera blodet.


Magneter botar alltså inget, men de skapar förutsättningar för kroppen att hela sig själv.

Å andra sidan har jag också hört av en närstående att han inte har märkt någon effekt av magneterna. Försäljaren presenterade faktiskt bilder på ett blodprov före och efter att försökspersonen använt magnetarmband. Före var blodkropparna ihopklumpade i "maskar" medan efteråt var de fria och åtskilda såsom de ska vara för att bäst transportera syre, vitaminer och enzymer runt i kroppen. En förklaring till varför magneterna inverkar på blodcirkulationen är tydligen den att det finns järn i hemoglobinet.

Nå, ett vackert armband fick jag i vilket fall som helst!

Kommentarer

Charlotte sa…
Nu borde du skaffa dig en orkidé också! Och så rapportera hur det gick med de där blommorna... ;)
Jaa, det måste jag göra. Magnetvatten är förmodligen sista halmstrået för mina nuvarande blommor. Jag är nämligen värdelös på att sköta blommor :P