These shoes weren't made for walking?

Att åka kollektivt är inte så ekologiskt som vi tror. Det menar i alla fall Bakpappan.

Visst stämmer det ju att de flesta bussarna åker folktomma största delen av dygnet och fylls upp endast under rusningstiderna. Problematiskt. Kanske samtliga bussar borde börja gå på naturvänligare bränsle för att bli mer ekologiska? En nedskärning av kollektivtrafiken kan inte vara ett vettigt alternativ. Om turerna bli färre blir kollektivtrafiken ännu mer inflexibel och oattraktiv. Hur lockar man fler människor att åka buss?

Mer flexibla arbetstider kunde jämna ut strömmen av folk på bussarna och således skulle trafiken löpa smidigare för både bussar och bilar och restiden skulle bli kortare. Vårt samhälle fungerar dock effektivast främst från 8-17 så mer flexibilitet i arbetslivet passar ju inte alla brascher. Annars också, för arbetshälsans skull, är flexibilitet i arbetstiden önskvärt. Folk som får flexa upplever ofta att de har bättre kontroll över sin arbetsplats, kan påverka sitt arbetsliv och trivs därför bättre. Oj, sidospår.

Mitt största problem med kollektivtrafiken är att det är så tidsödande. Ja, och sen förstås det faktum att den lokala busstrafiken är ungefär lika välutvecklad som språvagns- och metrotrafiken här i Vasa. Bakpappan har rätt i att tid är värt mer än pengar. När jag pendlade mellan Åbo och Kimito 4 dagar i veckan förra året (160km tur-retur) valde jag att köra istället för att ta bussen, för annars skulle jag ha satt minst 1h mer på att ta mig till och från arbetet. Nå, dessutom var det frutansvärt mycket dyrare för mig att ta bussen, trots den stränga kylan i vintras.

Ett annat kollektivt färdmedel är tåget, som ändå är mer ekologiskt än bil, i alla fall utsläppsmässigt sätt i förhållande till passagerarmängden. Tåget är dock ännu mer oflexibelt än bussen och för långa resor är det oändligt mer tidskrävande än t.ex. flyget. Men det är ändå ekologiskt och effektivt så till vida att man kan få mycket gjort medan man susar fram bland Finland 1000 sjöar. Tur är de lokala tågturerna ganska välutvecklade på sina håll i Hforsregionen.

Kanske vi alla bara borde stanna hemma. Nejdå, skoja bara.

Att promenera lite mer istället för att ta bilen precis överallt är i alla fall någonting som Vasaborna borde lära sig. Det är ju trots allt mer ekologiskt än både bil, buss och tåg. Så ta din barnvagn/portfölj/träningsväska och skuffa dig genom blöta snödrivor och aggressiva bilister några tiotals kilometer genom landsbygd och stad med matkassarna/barnen/sählyklubban dinglande på armen och bli en mer ekologisk människa! Ganska sannolikt att det händer, eller hur? No, these shoes weren't made for walking, they're made for driving.

 

Kommentarer

bakpappa sa…
För att fortsätta på ologiken. Det är billigare ta flyget till Vasa från H:fors än att ta tåget.

Och lösningen är väl att folk samåker mera? Betydligt ekologiskare än buss. Lite skulle jag också fascineras av en kollektivskjuts man beställer, det skulle finnas hållplatser, men inte fasta rutter eller turer. Men optimeringen av det skulle nog vara en liten utmaning... Och arbetskraften antagligen så dyr att det inte skulle löna sig.
Maggie sa…
Mm, ungefär hälften billigare kan det vara om man har tur. Helt crazyit.

Samåkning skulle definitivt vara ett bra alternativ. Det blir å ena sidan lite problematiskt när man ska göra ärenden efter jobbet/mathandla, men det är å andra sidan inte så ofta man gör ärenden och alla måste ju handla mat. Sen tror jag dock att det är en lättare uppgift att få bussåkandet mer attraktivt än att få folk att digga samåkning. Men, vem vet?

p.s. ganska kul att jag hittade ditt inlägg när jag googlade "hur räkna ut årsverken" ;)