Min röst

Jag ska snart berätta om hur rolig och utmanande acroyogan var, men först ska jag gå och rösta på den här mannen.

Jaa-a, nu sviker jag kvinnorna. Eller? Jag hade ju först tänkt rösta på Biudet, men hon kändes lite enkelspårig och utsvävande/oklar i vissa frågor medan Haavisto har svarat relativt klart och tydligt. Nu måste jag faktiskt medge att jag inte har sett enda enda presidentvalsdebatt från början till slut, men jag tror ändå jag har bildat mig en något sånär skaplig bild av kandidaternas värderingar.

Sist och slutligen utför väl presidenten ändå mest representationsarbete, så makten ligger ju inte direkt i hans eller hennes händer. Makten påstås ju ligga hos folket i en demokrati. Jag har dock en känsla av att media spelar en ibland allt för stor roll i valdebatten. Alla gallupar som publiceras påverkar ju klart hur folk röstar, dvs. taktikröstar så som jag i princip gör. Om situationen vore omvänd, att Haavisto låg på bottnet av galluparna med föga chanser att gå vidare och Biudet tippades vara eventuell två i valet, så skulle jag förmodligen rösta på Biudet. Trots att man kanske inte borde taktikrösta...

Kommentarer