Marry me!

Jag förstår inte vad det heliga med äktenskapet är idag. Att skydda äktenskapets grunder och ramar genom lagstiftning, seems reasonable, right? Men det hela (se comic nedan) känns så skeheligt. Folk skiljer sig, är otrogna, gifter sig efter 5 minuters bekantskap ect. OBS, såklart ska man få ändra sig och skilja sig! Men de som hojtar om "sanctity of marriage" verkar ofta se äktenskapet i ett rosa skimmer med guldkant och fluff.



Jag misstänker att äktenskapet aldrig varit speciellt heligt, utan att folk alltid gift sig med halvbekanta (t.o.m. egna kusiner), varit otrogna, missbrukat makten som kommer med äktenskapet osv. Bra så, eller i alla fall okej, inte behöver äktenskapet vara så heligt eller så mycket mer än ett löfte om kärlek, respekt och att ta hand om varandra i nöd och lust. Vissa har bara valt att inte se de dåliga exemplen, utan hellre använt de goda exemplen på äktenskap som en orsak att exkludera. Inte är jag emot äktenskap, nej, det är en fin sak egentligen. Jag förstår bara inte varför det endast kan innefatta en man och en kvinna.


Å andra sidan förstår jag att "de" är övertygade om att äktenskapet är reserverade för man och kvinna. Det är så "deras" värld ser ut.  Det är svårt att ha förståelse för nåt man är så övertygad om att det är fel, bara för att det är fel. Så är det bara. Jag är ju precis lika enkelspårig när det kommer till exempelvis jämställdhet.

Så fel, fel, fel, smutsigt och hemskt för att det helt enkel är det.

Det blir ofta ett joho-nähä argumenterande när man är övertygad om en sak för att det helt enkelt är så. Såklart lönar det sig att diskutera ändå. Man kan lära sig nya saker både om den motsatta åsikten och fördjupa insikten om varför man själv tycker på ett visst sätt. Det skulle vara ett kul experiment att testa byta åsikter med varann och försöka argumentera för nåt man egentligen anser vara precis tvärtom. Jag tror det skulle vara nyttigt.

Kommentarer