Kvinnor och presidentval

Det börjar dra ihop sig till presidentval så småningom. Jag har hört och läst en hel del om att kvinnorna sviker de kvinnliga kandidaterna. Det pratas om att det redan hänt en gång tidigare då Elisabeth Rehn ställde upp mot Ahtisaari 1994. Det finns alltså åsikter om att kvinnor bör rösta på kvinnor.

Att rösta (eller inte rösta) på en presidentkandidat enbart på grund dess kön är befängt. Det är inte könet som ska avgöra, utan kandidatens värderingar och åsikter. Men, om jag står inför ett velande val där kandidaterna känns ganska jämna så låter jag faktiskt könet inverka för att jag vill se fler kvinnor på maktpositioner. Desto fler kvinnor med makt, desto jämlikare blir samhället, desto lättare har andra kvinnor att ta den plats i samhället som så länge varit reserverad för bastuklubbens herrar. Jag hoppas att man inte behöver diskutera denna sak i framtiden, eftersom det inte längre är uppseendeväckande eller någonting exeptionellt med kvinnor som har eller söker makt.

Jag kan tänka mig att ge min röst till Eva Biudet. Hon har stor erfarenhet och passion för jämställdhet, mänskliga rättigheter och rättvisa. Det låter som samma saker som även jag bryr mig om, vare sig det är en kvinnlig eller manlig kandidats hjärtefrågor. Men även Pekka Haavistos värderingar verkar vara väldigt vettiga och som person verkar han sympatisk (till skillnad från Niinistö). Jag är valet och kvalet och kanske könet får avgöra. Jag vet inte helt säkert ännu.


eller


Kommentarer

[...] (typeof(addthis_share) == "undefined"){ addthis_share = [];}Att jag väljer att rösta på en kvinna framför en likvärdig manlig kandidat kan uppfattas som diskriminerande. Men det är [...]