Härskarspiran och kvinnor

Att jag väljer att rösta på en kvinna framför en likvärdig manlig kandidat kan uppfattas som diskriminerande. Men det är det inte, för jag hoppas att det är del av ett längre tidsperspektiv. Det är mitt val, min röst, mitt sätt att påverka hur framtidens maktstrukturer fördelas. Vi har haft en kvinnlig president i 12 år nu och förhoppningsvis har attityden gentemot kvinnor och makt ändrats under den tiden. Det är kanske naivt att tro att en röst kan göra en skillnad i uppfattningen om makt och kvinnor, men det är i alla fall ett ställningstagande. Mer kvinnor som ges tillfällen att utöva makt, desto bättre har övriga kvinnor också att utöva makt. På ett jämställt sätt förstås, inte förtyckande. Nu menar jag inte att kvinnor inte skulle ha makt, nej det finns en hel del makt bland kvinnorna, men det finns rum för förbättring.

Att rösta på en kvinna för att hon är just kvinna är inte jämförbart med att rösta på en man för att han är en man. Det går inte att svänga om argumentet utan att det blir fel och diskriminerande.  Det beror på att förhållandet mellan män och makt är inte lika problematiskt som mellan kvinnor och makt. Män har inte genom tiderna behövt kämpa för makten på samma sätt som kvinnor. Det är en självklarhet att de män som ställer upp i valet klarar av makt, medan uppfattningen inte är lika självklar när det kommer till kvinnliga kandidater. Det är inte en självklarhet att det som män förväntas kunna hantera alltid är samma saker som förväntas av kvinnor. Kvinnorna har andra förutsättningar än män då de sträcker sig efter härskarspiran.

Men likväl tänker jag inte rösta på en kvinna enbart för att hon är en kvinna. Det är fortfarande befängt. Det måste finnas mer än könet i vågskålen, mycket mer.

Kommentarer