Grönsaksbullar


Ungefär en sådanhär juicepress har vi.

När man pressar juice så blir det en hel del kvar av frukterna och grönsakerna efter att vätskan pressats ut. Det känns som en terrible waste att slänga det så jag testade på att laga grönsaksbullar  av det.

Jag tog endast resterna från rödbetan, morötterna, kålen och en citron eftersom jag tänkte att apelsin och äppel inte skulle göra sig så bra i grönsaksbullar. Lite för sött misstänker jag att det skulle vara.

Så här i efterhand så skulle jag nog säga att även citronen ska lämnas bort eftersom det gav en alldeles för bitter smak.

Det är ju inte råkost, utan vegetariskt.
Jag blandade grönsaksresterna med några ägg, skorpmjöl, salt, peppar, spiskummin, vitlökpulver, mexicokrydda och eventuellt andra kryddor. Sen satte jag det hela i stekpannan och stekte i kokosfett. Kokosfettet ger dock inte en smak av kokos som jag kanske lite hade hoppats på. Stekning rätt så länge på låg värme, eventuellt under lock.

En del av grönsaksresterna blev till piroger. Jag hade kvar en burk med kvarg och gjorde en kvargdeg som blev till piroger med samma grönsaksfyllning som i bullarna. Jag kryddade dock grönsaksresterna lite annorlunda och lämnade bort spiskumminen. Likaså blandade jag lite riven ost med i blandningen. Det blev fantastiskt gott! Grönsaksbullarna hade ibland en bitter smak av citronen, men annars var de helt bra. Man kan ju lätt variera smaken på dem genom kryddning och med någon god sås till. Serverades med groddade mungobönor.

Int e he vakert, men noo smaka he för he!

Kommentarer