Julkort - nej tack.

Jag tänker inte skicka några julkort. Inte iår heller. Mängden papper och pengar som man sätter ner på det känns oproportionerligt onödigt i förhållande till vad jag får ut av det. Obs, vad JAG får ut av det. Det finns säkert folk som uppskattar det mer än mig - både väljandet/tillverkandet/skickandet av postkort och mottagandet av hälsningar. Visst värmer det när man får en hälsning och en vacker bild är ju alltid trevlig. Men sen glömmer jag tyvärr det ganska hastigt och kortet blir och skräpar i någon pappershög. Dessutom känns det fel att kasta bort gamla julkort som man fått.

Traditionen och tanken är ju riktigt god och fin. Man skickar en hälsning till någon som man bryr sig om. Man tänker på personen i alla fall en kort stund. För mig skulle det funka bäst att skicka till de som jag på riktigt inte pratar med eller ser så ofta. Då skulle det kännas mer meningsfullt. Att skicka till de som man umgås med känns lite överflödigt.

Jag förknippar postkorten med ännu en del av julkomsumtionsmaskineriet, trots den vackra tanken bakom. Slöseri av resurserna som går åt att tillverka postkort, frimärken, klistermärken och så vidare flimmrar framför mina ögon. Det är för att jag inte uppskattar traditionen så mycket. Men ni som gör det, skicka så hjärtans gärna. Det finns värre bovar där ute än julkortsmarknaden. Kanske julkortet inte ens är en ekologisk bov. Vad har ni får tankar om julkort?

Kanske jag bara döljer min lathet och tummen-i-r*ven-syndrom bakom en pretentiös ekologisk fasad.

[caption id="" align="aligncenter" width="378" caption="Klicka på bilden för fler julkort av Darryl Cunningham"][/caption]

 

Kommentarer

[...] == "undefined"){ addthis_share = [];}På Facebook fortsatte vi med mina vänner att diskuterade julkort och konstaterade att julkort även fungerar som en slags förberedande ritual och skapare av [...]