Från julmat till hundmat

Så här i de givmildaste av givmilda tider kan du klicka här för att ge 6 skålar med mat åt omhändertagna djur. Det är alltså sponsorpengar som betalar matskålarna och på sidan blinkar även en hel del reklamer. Det känns fånigt att ett klick kan hjälpa till utan att man själv donera pengar, men värdet av synlighet är stort för företag och projekt som dessa är en verklig image-höjare. Men ändå, hjälper det verkligen att klicka? För säkerhets skull klickade jag och hoppas på det bästa.

Efter några googlingar kom jag in på ett blogginlägg som menar att pengarna som går till underorganisationerna påstår sig ta hand om djur, men egentligen utnyttjar de systemet och lurar pengar av folk t.ex. genom höga adoptionsavgifter. Några andra kritiska röster hittade jag inte. Så jag fortsätter att klicka.

Säkert kunde jag undersöka The Fund for Animals, Petfinder Foundation, Rescue Bank, North Shore Animal League America och GreaterGood.org för att bättre få reda på sanningen om underorganisationerna, men det gör jag inte. Latheten är för stor. Dessutom kommer jag knappast ändå att klicka in mig så ofta för att hjälpa. Kanske praktisk och konkret hjälp på lokal nivå är mer givande. Det finns ju ett katthus i Vasa.

Jag kommer ihåg att jag sportade med klickandet för djur och med att rädda regnskogen under Lunarstorm eran. Åh, det oranga Lunarstorm, he va tiider he.

Kommentarer

oj tack Maggie för namnförslagen! Älskade dina fantasyinspirerade förslag. Ska fundera över namnet ännu. Men snart (kanske i slutet av veckan) måste de vara klart och den nya minimalstreetart.com färdig att laddas upp och köras igång. God jul och gott nytt år!
Maggie sa…
Ja, namnet tåls nog att fundera på. Tack det samma! :)
jazz sa…
starmark fireplug
STARMARK FIREPLUG RÖD M 8.5CM - Hibuddy.se