Dunderhonung

Nu har det kommit ett "nytt" supersocker: stevia.

Jag har svårt att ta ställning till det. Jo, jag vet att jag är lite efter och att denna nyhet publicerade för många veckor sedan. Jag är bara lite långsam i vändningarna.

Stevia har använts av latinamerikanska indianer i hundratals år som sötningsmedel och i Japan har stevia använts som i livsmedel och drycker sedan 1970-talet. Men användningen av det inte är helt ofarlig.
– Det har ett mindre toxikologiskt värde än till exempel sötningsmedlet aspartam. Den dagliga dosen överskrids snabbare ju lägre det toxikologiska värdet är. Därför tillåts det i mindre mängder i livsmedel än andra sötningsmedel.

Sen har skeptiker dragit fram argument som fortplantningsproblem orsakade av stevia och att växten använts som preventivmedel. Och sen har vi ju alltid frågan om cancer. Men det verkar som om man kan bevisa att nästan vad som helst orsakar cancer. Överkonsumtion och ensidig diet kan väl orsaka lite vad som helst. Kröhömm.

Jag avvaktar i alla fall tills vidare. "Naturligt" oraffinerat socker i måttliga mängder funkar i alla fall bevisligen. Jag är ju som sagt lite långsam i vändningarna.

Kommentarer