Våga ta makten

Jag tänkte imorgon gå på Kvinnoförbundets seminarium Våga ta makten som ordnas i Vasa denna fredag. Programmet finns här. Seminariet tema är den multikulturella kvinnan. I mina öron låter det inte så intressant, men förra gångens tema som handlade om kvinnor och ledarskap var superbra, så jag går dit med öppet sinne.

Olika kvinnor berättade under förra seminarietillfället om deras syn på ledarskap, både unga och äldre från olika sorters branscher. Det som jag tog hem från seminariet var nog att man ska vara säker och trygg i sig själv för att vara en bra ledare. Och inte lyssna för mycket på andras "Nej, det där lyckas aldrig", utan lita på magkänslan.

Kvinnor sägs ju oftast vara mer intuitiva (dock vill jag påstå att det är mer inlärt) och vi fostras ju till mer kommunikativa och lyhörda på känslor än vad män fostras till. Detta ska vi alltså ta vara på och utnyttja i vårt ledarskap. Det ger oss en fördel som inte männen har. Dock har ju männen andra inlärda egenskaper som kvinnor oftast inte har, som männen kan dra nytta av. Men det är onödigt att ställa kvinnlig ledarskap mot manligt. Att polarisera gör ofta saker och ting alldeles för svartvita, trots att det kan hjälpa att utkristallisera vissa tankegångar. Vad har ni för tankar om kvinnligt ledarskap?

Jag återkommer med en rapport efter fredagen.

Tyvärr har jag via arbetet ett annat seminarium som delvis går på Kvinnoförbundets semi, så jag kommer att missa första delen.  Äsch...

Kommentarer