Olen suomenruotsalainen. Minulla on vene.

Utan någon uppenbar orsak kom jag att tänka på detta fantastiskt roliga skämt av Sami Hedman idag efter en cykeltur ner till stranden:



Han är väldigt bra på att härma hur vi finlandssvenskar bryter då vi talar finska. Intonationen blir nämligen inte alltid rätt. Men visst, vi älskar ju nog båtlivet... och Audin. Fast jag förstod inte varför han pratade om två fruar. En hemma och en i hamnen?

Stereotypen att finlandssvenskar älskar skärgården (mer än andra finländare) är ju starkt rotad och jag tror att många faktiskt tror på det. Det känns lite poänglöst att påstå att det är eller inte är sant, för det finns faktiskt inga undersökningar eller bevis. Bara åsikter och egna erfarenheter, vilket inte är att förringa, men inte heller allt för tillförlitliga. Månne inte en finskspråkig person som växt upp vid kusten älskar havet lika mycket eller lite som finlandssvenskar. Vi finlandssvenskar som förresten är en väldigt homogen grupp ju. Liksom "finnar", somalier, muslimer, kristna und so weiter...

I helgen har jag t.ex. fått höra att man kan se i vilka lägenheter finlandssvenskarna bor i eftersom de har upp gardinerna trots att mörkret fallit, medan finskspråkiga nästan aldrig gluttar ut. Jag uppfattade det som att personen försökte säga att finlandsvenskar är öppnare till naturen, medan finskspråkiga är tillslutna och vill inte ha kontakt. Eftersom jag inte kände personen så bra (än) svarade jag bara "Jaha, månne det". Det är ju nog väldigt viktigt att man säger till och ifrågasätter om man stöter på fördomar. Jag ville dock inte förstöra stämningen, det var nämligen en väldigt gemytlig kväll. Jag vill avvakta för att se om det bara var en engångsföreteelse eller om det finns nåt där bakom, en tanke om "bättre folk".

Hahaha! Jag som bara skulle publicera en rolig video och det spårade ut till ett resonemang kring fördomar...

Nå, en stereotyp som i allafall stämmer in på mig är att jag älskar havet och skärgården! En rodnande himmel över havet, spegelblankt eller skummande vågor, vinden piskar eller dimman ligger tät.

Kommentarer