"Bingo! The nazis!" - filmtips

Jag rekommenderar att ni tittar på filmen Forks over Knives om ni vill bli avskräckta från att äta kött. Med de orden såldes filmen till mig och jag tvekade. Inte ville jag sluta äta kött helt och hållet och verkligen inte se en massa djur som pinas. Nå, den här filmen visar inga hemska djurtransporter eller insidan av misskötta svinfarmer, utan människor vars kolesterolfyllda blodådror skärs upp och rensas... blärgh. Nej, men egentligen handlar den alltså om att äta animaliskt protein och dess förhållande till cancer.

To the point! Den har många brister, som tas upp t.ex. här, men jag tycker ändå att det är en intressant sammanställning. En peculiar thing är att fisken glöms bort... den består ju också av animaliskt protein. Jag har inte ännu läst igenom hela den kritiska artikeln om filmen. En hel del bra poänger har skribenten, men en del missar och överdrifter i min mening.


Den bästa repliken i filmen är nog "Bingo! And the nazis came to Norway!". Suck, amerikansk narration....

Kommentarer