Kost kostar inte som läkemedel

Tänkte spinna vidare på det tidigare inlägget och tankar om läkemedelindustrins ondska. ;)

En liten anekdot:

Jag hade vid ett tillfälle väldigt ont i ryggen, tyvärr orsakat av felaktigt utförd yoga (jag spände inte magmusklerna tillräckligt i övningen uppåt-tittande hund. Spänn alltid inre magmusklerna i yoga!). Av läkaren fick jag förstås recept på smärtstillande piller. Just gällande muskelvärk och -spänningar är jag faktiskt inte lika kritisk mot läkemedel, eftersom man lätt hamnar i en ond cirkel om man inte tar smärtstillande. Ni vet, ryggen värker, man spänner därför sig, musklerna blir ännu spändare och ryggen värker ännu mer. Om man tar bort värken med hjälp av fina piller, släpper spänningarna och ryggen kan helna...

Men, nu gick det faktiskt till så att jag aldrig åt medicinen och blev bra ändå. Kanske jag inte bara hade så sjukt i ryggen som jag hade trott. Eller så gick jag omkring och led i onödan. Hur som haver, så hade jag i varje fall löst ut de där dyra pillerkartorna från apoteket. Jag hade inte tänkt göra det, men två kompisar insisterade på att det är bra att ha smärtstillande piller i skåpet om man någonsin skulle behöva dem... Det kändes lite fånigt, men på samma gång lät det också som en logiskt tanke. Tänk-om-ifall-att? Pillren blev dock oanvända och till slut bortkastade. Hej då euwros!

Bara man har skåpen fulla med piller som helar en så är man trygg om sjukdomen skulle överraska en.  Eller hur? Tilltron till medicinen är fantastisk! Eller fanatisk...? Inom sjukvården borde man fundera på att behandla patienter även genom kost. Det finns ett flertal livsmedel som bevisligen har hälsobefrämjande effekter eller är antiinflammatoriska. T.ex. kan man kurera urinvägsinfektion med rikligt med vatten och tranbärs- och lingonsaft före man proppar i sig antibiotika. (Dock finns det ju delade meningar om detta). Vitlök är ju antiinflammatorisk och bra för t.ex. förkylningar. Strömsö tips här. Tydligen är den bra mot svamp också. Och de finns de som påstår att man bör sluta med allt socker för att lättare tillfriskna från cancer. Detta är bara några få exempel.

Det finns med andra ord en hel uppsjö med kostråd som skulle kunna hjälpa den traditionella medicinen på traven! Genom att äta massor med grönsaker och levande föda har nog kroppen mycket lättare att hela sig än om man äter sjukhusgelé dagarna i ända. För att inte tala om energibehandlingar med mera, där man i varje fall kan tala om en placeboeffekt om man annars tvivlar på metodernas tillförlitlighet.

Men, det är ju sjuka mängder pengar som rullar runt i läkemedelsindustrin. En god orsak att inte ta till sig billigare behandlingsmetoder...? Det sägs ofta att det saknas studier. Nå, just så. Gör några studier då! Vanligtvis om det finns ett koncept/idé/produkt som skulle spara in pengar så dyker man direkt på det. Men inte i detta fall, för det finns pengar på annat håll att tjäna. Större pengar, för viktigare folk än oss.

Ha en skön söndag!

Önskar, Konspirationsteoretikern

Kommentarer