Klimatsmart mat

Idag lunchade jag på Academills lunchrestaurang och till min glädje såg jag att de har kört igång med en klimatsmartmat kampanj!

Det handlar om att använda råvaror efter säsong och gärna närproducerat. Precis som jag vill ha det!

Apelsin-chilifisken som jag åt var riktigt god. Men jag undrar hur apelsinen var klimatsmart? Det börjar ju visserligen bli säsong på dem nu, men ändå, transportsträckan är ju ganska lång.

Kampanjen uppmanar till att välja höna framför nötkött, men helst grönsaker framför höna. Allt för att minska belastningen på miljön. Vi ska även tänka på att inte ta för mycket mat, ty bortslängd mat orsakar onödigt utsläpp. Denna släng-inte-bort-mat-utan-ta-bara-så-mycket-du-orkar-äta-kampanj pågick redan för några år sedan under min studietid i Åbo. Kanske det var samma kampanjmakare bakom....? I varje fall fanns det en våg under soppåsen som vägde all den mat som kastades bort. Ett konkret sätt att synliggöra mängden bortkastad mat. Man kunde dock ha följt upp det hela med beröm, OM det gick bra (jag vet inte) och visa upp siffror någonstans (t.ex. bredvid soppåsararna) hur mycket mindre mat vi slängde i slutet av kampanjen. För jag hörde nämligen ryktesvägar att den hade haft effekt.



Kommentarer