Diet dilemma

Hmm, jag har insett att jag har ett dilemma. Jag vill äta säsongbetonat för det är skonsamt för miljön. Jag vill gärna äta råkost, alltså okokad mat, för då får jag i mig optimala mängder av matens vitaminer, mineraler och sådant. Helst ska produkterna vara lokalproducerade och eventuellt ekologiska.

Min diet nu i november skulle alltså komma att bestå av kålsallad, inlagda rödbeta, lök, saltgurka, torkade äppel och lite potatis med vege/vanligakåldolmar (om jag tänjer på råkost principen)... Sounds delicious, eh?!

Skämt och sido, min poäng är att jag inte kan anamma alla dessa principer på samma gång. Dessutom finns det säkert mer än kål att äta som säsongsmat i november. Jag fuskar (ofta) och äter ibland råkost, ibland kokat, ibland ekologiskt, ibland frukter och grönsaker från far, far, far away och "ibland" äter jag choklad.

Man behöver inte genast behöver köra all in och fanatiskt följa alla "regler", utan att man lägger ihop alla bäckar små och så småningom... Trots att vi människor är fantastiska på att anpassa oss till nya förhållanden, så är vi också vanedjur. Ta en ekologisk tugga, ta en lokalproducerad tugga, ta en vitaminsprängd mangotugga och se vad som passar dig bäst.

Kommentarer