Nyfiken i podd om raw food

Hanna och Marica poddar i "Nyfiken i en podd" och förrföregående avsnitt handlade om raw food. Jag lyssnade på det i helgen när jag i en förkylningsomtöcknad dimma sakta masade runt byn under en promenad. Kloka damer med öppna sinnen och många goda poänger.

Raw food kan vara supersnabbt tillagat och ingredienserna hittas i den lokala butiken. Det är och ser så fräscht, färggrannt och friskt ut, men sällan doftar det lika mustigt som varma rätter. Men att man inte skulle bli mätt på raw food är nog en föreställning som bottnar i att många uppfattar raw food som sallad i annorlunda tappning. Hör på podden för att höra om H&M blev mätta eller inte. Jaa, och så blev jag ju glad av att jag omnämndes lite grann där på ett hörn i podden, hihi.

Själv äter jag inte 100% raw eller ens nära på, men det är ett bra komplement, speciellt på vanligtvis så sockerstinna kalas. Jag fyllde nyss år och då bjöd jag på två raw food desserter, chokladtårta med lemon curd och chokladmousse. Idag blev det t.ex en frukostgröt med fänkål, äpple och bär, men tyvärr blev det ingen bild innan jag slukat i mig gröttallriken.

Dagens frukostgröt*
1 äpple
1/2 fänkål
1/2 dl vatten
1 dl björnbär, men jag tog jordgubbar och blåbär från frysen.
1/2 tsk kanel

*Modifierat recept från Erica Palmcrantz Azizs bok "Raw food  ett lättare liv på tre veckor".

Kommentarer