Blogger Widgets

Apr 24, 2012

Fyt-... u say what?

Oj oj, det finns så mycket att lära. Jag lärde mig nyss hos Emmas rawfood att det finns någonting som fytinsyra i alla sädesslag och att detta inte är en bra sak.

Fytinsyra hindrar nämligen upptaget av mineraler. Ämnet är faktiskt en antioxidant, men en negativ sådan som binder järn, zink, kalcium och magnesium så hårt att kroppen inte förmår att ta upp det. Det här är främst ett problem för vegetarianer och veganer eftersom köttätare och mjölkdrickare får i sig lättillgängliga mineraler i alla fall. Vegetarianerna får i sig en hel del, eller väldigt mycket, fibrer också som kan störa mineralupptaget. Vegetarianer bör alltså se upp med förbrukningen av sädesprodukter.

Fytinsyra finns alltså i främst ytterskiktet eller skalet av fullkornscerealier, nötter och bönor. Högst halter av fytinsyra finns i havre.

Om man groddar och fermenterar sädesprukter så som surdegsbröd försvinner fytinsyran och man kan lugnt äta sädesprodukterna. Tydligen kan man även minska fytinsyran lite genom att t.ex. blötlägga havrekorna i ljummet vatten på kvällen och sedan koka gröt av det på morgonen. Men nångon annan påstår igen att det inte är någon idé med det eftersom kornen är torkade och rostade innan valsningen av havrekornen så att det inte finns några aktiva fytaser kvar. Jaa, och fytaser då? Joo, dom bryter ner fytinsyran. Huhhu.

Andra tips är att äta nåt C-vitaminrikt till maten eftersom det minskar fytinsyrans mineralbindning. Eller ta lite surkål eller saltgurka, ät surdegsbröd eller långjästbröd.

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare sen heller.
Blog Widget by LinkWithin

No comments: