Efterlysning: kloker

Mellan slösurffandet på soffan, promenad till grannen för att köpa hönsägg och Våra vänners liv har jag försökt hittat information om hur farligt nitrater i spenat och rödbeta är samt om kålen salggutdrivande effekter. Jag har ännu ingenting vettigt att komma med. Någon som vet? En vän berättade nämligen att en dietist hade menat att det inte ”lönar” sig att äta kål, man förlorar mer nyttiga ämnen än vad man får av det eftersom kål är svår att bryta ner. Man använder ju tydligen kål även för att dämpa svullnad. Men jag är inte helt övertygad om att man kan räkna sådär, plusminus resultat, för det är ju inte samma ämnen som man får av kål som det går åt att bryta ner det. Hmm.

Källkritik av högsta betydelse för tyvärr finns det hundratals olika forskningar och artiklar, bättre och sämre och äldre och nyare, så det svårt att bilda sig en vettig uppfattning om det hela.

Att okokt spenat är hälsofarlig verkar vara en lite föråldrad föreställning, men jag återkommer när jag klokare.

Kommentarer